fredag 7 maj 2010

Mönster till stickad mudd i hålkrus...




Här kommer då mönstret till mina stickade muddar i hålkrus. En teknik som ser mer avancerad ut än den är. Lättstickat och roligt. Jag har stickat mina i ett garn som passar till stickor 3,5 mm. Jag skriver vitt eller grått för att ni ska kunna jämföra med bilden om något är oklart.
Lägg upp 48 maskor med vitt garn och fördela dessa på 4 st strumpstickor, 12 m/sticka.
Sticka 4 varv slätstickning,
Sticka ett hålvarv: 2 m tillsammans, ett omslag varvet ut, detta varv är vikningsvarvet och
hålen bildar uddkanten.
Sticka 5 varv slätstickning.
Byt till grått garn. Nu stickas mönsterrapporterna, varje mönsterrapport består av 6 varv.
Varv 1: Sticka räta m varvet ut.
Varv 2: Sticka aviga m varvet ut, det är det aviga varvet som gör att gallermönstret ser ut att ligga ovanpå bottenfärgen
Varv 3: Byt till vitt garn. Sticka 4 räta m, lyft över 2 grå m från föreg varv utan att sticka dem, 4 räta, lyft 2 grå varvet ut.
Varv 4: Stickas lika som varv 3
Varv 5: Stickas lika som varv 3 och 4
Varv 6: Stickas lika som varv 3, 4 och 5
Efter dessa 6 varv börjar nästa mönsterrapport med varv 1 och 2 som tidigare. Observera att när man nu stickar varv 3, 4, 5 och 6 så lyfts de två grå m "mitt emellan" de grå "stolparna" i föregående mönsterrapport, alltså: Sticka 1 m i vitt garn, lyft två grå, sticka 4 vita, lyft två grå varvet ut. Detta för att mönstret ska bilda ett galler typ hönsnät. Kommer de grå mitt över varandra så kommer mönstret att bilda ett rutmönstrer. Titta på bilden om ni inte förstår.
Upprepa dessa 6 varv tills muddarna har den längd ni vill ha, jag har stickat 10 mönsterrapporter på mina muddar.
Sticka 5 varv slätstickning, 1 hålvarv och därefter 4 varv slätstickning.
När dessa varv är stickade, maska av, vik in de 4 varven mot avigan, (vik i hålvarvet) och sy fast.
Allt detta är mycket enkelt, är man osäker över min intrasslade beskrivning så löser man en hel del genom att titta på bilderna, om det ändå är helt obegripligt så går det bra att skriva ett inlägg och be om råd.
Lycka till, vore roligt att se dessa muddar i andra färger och former, mönstret kan ju lätt göras om till vantar t ex.



14 kommentarer:

  1. Åhh tack snälla rara att du vill dela med dej av mönstret! Dom var supersöta!!! Jag ska prova göra dom, absolut!
    Ha en fin helg! Kram Cilla

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad snällt att du tittade in på min blogg! Jag tycker att du har skrivit mönstret så bra att t.o.m. jag förstår;) Jag sparar det så länge, för jag har just idag börjat på en sjal. Jag har lagt din blogg bland mina favoriter och jag är även en följare nu. Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Tack snälla för mönstret, jag ska testa snarast

    SvaraRadera
  4. Tack för din inspiration, jag fick ihop mönstret, tänkte bara på att du skulle kanske skrivit att det är färgbyte varv 3, Ha det gott

    SvaraRadera
  5. jag fullkomligt älskar ditt mönster!! det är så lättförståeligt, men det ser ut som en så svår teknik, så nu kan jag gå runt och visa alla hur "duktig" jag är. haha

    iofs så har jag ju gjort om ditt mönster till halvvantar, och det kändes MYCKET svårare så jag har bara orkat göra en hittills.. men tack för en underbart bra beskrivning iaf! ha det fint!

    SvaraRadera
  6. Nu finns mina vantar inspirerade av ditt mönster på min blogg tack för mönstret

    SvaraRadera
  7. Tack för mönstret..De är jättefina=)

    SvaraRadera
  8. Hejsan, Tack så mycket för möstret. De blev fina och det stämmer att de va roliga att göra.
    Lena

    SvaraRadera
  9. När jag var barn för ca 40 år sedan fick jag ett par tumvantar i den här tekniken från min mormor. Så roligt att få se det igen hos en som kallar sig "mormor"

    SvaraRadera
  10. Ville bara tacka för det väldigt välbeskrivna mönstret. Var hur enkelt som helst att följa, och gick dessutom väldigt fort att göra.

    SvaraRadera
  11. Tack så mycket verkar ganska enkelt ska försöka mig på det snart men har en liten fråga på hålvarvet ska man sticka ihop 2 maskor eller vad menas med 2 maskor tillsammans ?

    SvaraRadera
  12. När man ska upprepa mönsterrapporten ska man då byta till grått garn igen som det står ovanför varv 1 ???

    SvaraRadera
  13. Ann-Britt Magnusson11 februari 2014 kl. 02:51

    Tack för att Du vill dela med Dig av mönstret! Jättefina, ska genast testa att sticka dem!

    SvaraRadera
  14. men va fina älskar muddar , hoppas att jag kan sticka dessa .. måste det vara strumpstickor ?❤️

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails